Tips Dan Cara Bagaimana Hilangkan Anxiety Selepas Minum Kopi

Tips Dan Cara Bagaimana Hilangkan Anxiety Selepas Minum Kopi

Tips Dan Cara Bagaimana Hilangkan Anxiety Selepas Minum Kopi

Gangguan kegelisahan atau ‘anxiety disorder’ merupakan sekumpulan penyakit mental yang melibatkan reaksi kegelisahan dan keresahan yang melampau. Melalui petikan Hello Doktor, perasaan gelisah yang melampau mampu mengganggu aktiviti harian penghidap. Justeru itu, amatlah penting untuk anda mengetahui cara mengatasi anxiety attack apabila ia muncul supaya tidak berlaku sebarang kemudaratan kelak.

Menurut Puan Wawa Shauqi yang pernah menghidapinya, terdapat beberapa cara yang dilakukan oleh dirinya untuk mengawal anxiety ketika ia datang menyerang. Mungkin beberapa cara ini dapat membantu anda di luar sana juga. Jom ikuti perkongsiannya di bawah.

Pantang

Sampailah satu masa, waktu Donald Trump menang jadi presiden, saya rasa macam nak mati takutnya. Itulah detik saya merasa macam mana struggle nya nak dapatkan nafas. Sesak dia tak tau nak cerita.

Petua Hilangkan Sakit Tekak

Badan rasa bercerai dengan otak. Tak mampu nak kawal dah badan. Jantung rasa menghentam-hentam dada. Menggigil-gigil sepanjang hari. Saya hanya mampu menangis je waktu tu.

Kami laki bini waktu tu, memang zero knowledge pasal mental health. Tak pernah kenal istilah panic attack. Tak pernah tau anxiety tu apa.

Syukur FB menemukan saya dengan pelbagai ilmu tentang kesihatan mental. Waktu tu baru sedar, apa yang saya alami selama ni, ada ciri-ciri anxiety dan panic attack.

Vertigo 101: Punca, Gejala, Rawatan & Ubat

Waktu Covid baru masuk Malaysia, ramai yang dah melalui perkara yang sama. Syukur waktu tu, saya dah ada knowledge. Agak-agak nak jadi je, saya kawal apa yang termampu.

Pejam mata dan hidung cuba recognize bau yang sampai ke hidung. Telinga recognize bunyi yang didengar. Tangan cuba cari texture yang boleh disentuh-rasa.

Cara

Saya selalu sharing pasal ni. Sangat membantu stabilkan ritma jantung. Bila jantung stabil, hormon stress menurun. Otot pun relaks. Perlahan-lahan kita jadi kurang stres.

Makanan Boleh Hilangkan Stress & Bantu Beri Rasa Tenang

Jangan jauh sangat fikir pasal masa depan. Belajar untuk menikmati momen sekarang yang kita sedang lalui. Plan macam mana nak bagi moment hari ni better dari semalam.

Rancang untuk gembirakan seseorang. Masak english breakfast on bed untuk pasangan ke, belanja pakgad nasi arab ke, belanja jiran telur/beras/ roti ke, belanja anak jiran sepeket belon ke, hantar hadiah kat saya ke. Tiberr.

JAWAPAN

Kalau dulu suka main gitar, mula semula. Suka melukis, keluarkan balik barang melukis. Suka baking, suka mengait, suka jogging ini masanya mula semula.

Tips Untuk Mengontrol Stres Anda

Cakap yang baik-baik tentang diri. Jangan condemn dan buli diri dengan kata-kata kasar. Sesekali, ucap terima kasih, puji dan bagi kata-kata semangat kat diri sendiri.

Kalau rasa tak terkawal, tolong beri peluang diri untuk diubati. Sakit di mental sama macam sakit di jantung, sakit di perut, sakut di buah pinggang.

Anxamin

Ingat apa pun yang akan berlaku, momen yang paling penting adalah momen yang sedang berlaku. Jangan biarkan ia berlalu dengan kita rasa helpless.

Tips For Dealing With Uncertainty And Anxiety

If you really in need, it’s ok to ask for help. It’s ok to admit that you are not ok. It’s ok to cry.

Ingat bahawa, nak handle pemikiran ni macam nak marinate daging. Daging kalau diperap, ia akan jadi sedap. Kadang-kadang, kekacauan fikiran tu untuk bantu kita jadi matang.

Cara

Tapi, seperti marinate daging juga, kalau dibiar terlalu lama, lama-lama daging tu busuk. Lama-lama duduk dalam pemikiran yang negatif, akan bagi effect yang bahaya kat diri kita.

Tips Berpuasa Untuk Pesakit Gerd

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak