Tips Dan Cara Bagaimana Menghilangkan Mengantuk Ketika Memandu

Tips Dan Cara Bagaimana Menghilangkan Mengantuk Ketika Memandu

Tips Dan Cara Bagaimana Menghilangkan Mengantuk Ketika Memandu

Home » Elak Microsleep Ketika Memandu, Ini Tips untuk Kekal Fokus & Segar Elak Microsleep Ketika Memandu, Ini Tips untuk Kekal Fokus & Segar

Merujuk kepada satu episod tidur singkat (sekejap) yang tidak dapat dikawal dan ia berlaku untuk tempoh antara 1 hingga 30 saat. Ia terjadi tanpa sebarang amaran dan kerap berlaku apabila individu tersebut cuba melawan rasa mengantuk dan kekal berjaga.

Cara

Tidak bermakna mata akan akan tertutup (seperti tidur), bahkan ia juga boleh berlaku ketika mata sedang dan masih terbuka. Ia sangat berbahaya terutamanya untuk mereka yang sedang memandu atau mengendalikan sebarang jentera kerana berisiko untuk menyebabkan kemalangan yang serius sehingga meragut nyawa.

Langkah Langkah Mengatasi Kemalangan Jalan Raya

Sebelum memulakan perjalanan terutamanya perjalanan yang jauh, pastikan anda mendapatkan tidur yang secukupnya iaitu sekurang-kurangnya 6 hingga 8 jam. Elakkan aktiviti melepak, menonton filem atau sebagainya sebelum tiba hari perjalanan.

Untuk mendapatkan tidur yang nyenyak dan cukup, anda juga dinasihatkan untuk tidak mengambil minuman berkafein atau alkohol kerana ia mampu membantutkan anda untuk tidur dan menyebabkan diri anda terjaga pada waktu malam.

Sebelum memulakan pemanduan, elakkan diri anda daripada mengambil ubat yang boleh menyebabkan diri anda mengantuk ketika memandu. Jika anda perlu juga mengambil ubat tersebut, pastikan anda tidak memandu berseorangan dan cari

Tips Hilangkan Mengantuk Semasa Belajar

Jika anda seorang yang mudah bosan dan letih apabila memandu untuk perjalanan jarak jauh, anda boleh membawa seseorang untuk menemani anda sepanjang perjalanan. Jadikan teman anda itu sebagai teman berborak agar anda tidak berasa bosan, sunyi dan seterusnya dan menyebabkan diri anda mengantuk.

Jika anda mendapati diri anda sudah mulai berasa letih dan mengantuk, cari kawasan rehat & rawat (R&R) atau mana-mana stesen minyak terdekat untuk berehat. Tidur seketika jika perlu bagi menyegarkan semula diri anda.

Mendapatkan minuman berkafein seperti kopi mampu membantu anda untuk berasa segar dan bertenaga ketika memandu. Namun, elak mengambilnya secara berlebihan kerana ia mungkin boleh menyebabkan diri anda terasa mual, pening dan lain-lain.

Tips Hilangkan Mengantuk Ketika Memandu

Selain itu, anda juga boleh menggunakan tips-tips di atas untuk menyegarkan diri anda sepanjang perjalanan. Ingat, nyawa anda amat bermakna dan pandulah dengan selamat untuk diri anda dan yang tersayang.

Menyediakan 15 syarikat insurans untuk pengguna lakukan perbandingan sebelum memperbaharui insurans. Dapatkan sebut harga percuma di hari ini dan renew insurans kereta atau motosikal anda dengan mudah dan pantas.Meskipun mengantuk merupakan salah satu reaksi semulajadi yang dialami oleh setiap orang, namun mengantuk pada tempat dan waktu yang tidak tepat boleh menimbulkan banyak masalah. Lebih-lebih lagi jika sedang memandu kenderaan.

Memandu ketika dalam keadaan mengantuk sangat membahayakan. Sedetik sahaja anda terlelap ketika memandu, kemungkinan untuk anda ditimpa kemalangan adalah 99% . Ini adalah kerana ketika terlelap, otak anda tidak lagi berfungsi dan sedar, mata tertutup dan anggota tangan dan kaki tidak lagi dapat mengawal kenderaan yang dipandu dengan sempurna.

Tips

Tips Untuk Elakkan Rasa Mengantuk Ketika Memandu

Ini mungkin perkara terakhir yang sering dilakukan apabila terlalu mengantuk. Namun, agak kurang praktikal wanita-wanita yang sudah siap bersolek.Tetapi, jika tiada pilihan lain, terpaksalah berkorban kerana ia adalah cara paling berkesan untuk kembali segar.

Muzik juga penyelesaian paling efektif  bagi menghilangkan rasa mengantuk. Ada beberapa jenis bunyian ataupun muzik dikatakan dapat meransangkan dan meningkatkan kewaspadaan serta ketajaman minda. Boleh juga jika anda memutarkan lagu-lagu ‘favourite’. Cara ini mampu mempengaruhi suasana hati agar tetap bersemangat.

Kadang-kala disebabkan terlalu bosan dengan perjalanan yang jauh, dan anda pula berseorangan di dalam kereta, potensi untuk mengantuk adalah tinggi.Untuk mengatasi anda disarankan mengajak seorang rakan atau pun ahli keluarga untuk memeriahkan lagi suasana di dalam kereta. Carilah topik yang boleh membuatkan anda ketawa bagi menepis rasa bosan dan mengantuk di sepanjang pemanduan.

Cara Elakan Mengantuk Semasa Memandu

Khas bagi anda yang memandu dalam tempoh masa yang lama, badan pasti akan berasa letih dan penat. Ada baiknya anda berhenti di mana-mana hentian rehat untuk merehatkan diri. Ambil masa 15 hingga ke  20 minit untuk melelapkan mata buat seketika.Selepas bangun, pastikan anda mencuci muka dengan air bagi menyegarkan diri semula. Walau tidur hanya sebentar, ia sudah cukup untuk memberi semula tenaga untuk anda terus memandu.

Minuman isotonik dapat mencergaskan badan dan mengelak rasa lesu ketika memandu. Manakala minuman berkafein pula dapat meningkatkan produksi adrenalin dan menghalang zat kimia yang menyebabkan rasa mengantuk.

Elak

Jika anda tergolong dalam kategori orang yang kerap diserang rasa mengantuk ketika memandu, tips sederhana ini boleh dipraktik untuk membuatkan anda kembali bangkit ataupun segar daripada mengantuk!Sebenarnya, tiada sebarang manfaat atau faedah jika seseorang itu meneruskan pemanduan ketika sedang mengantuk. Perbuatan itu bukan sahaja membahayakan diri sendiri, malah juga penumpang serta pengguna jalan raya yang lain.

Petua Elak Tertekan, Panas Baran Ketika Memandu Dalam Kesesakan

Untuk itu pada artikel kali ini, akan kongsikan kepada anda beberapa tips berguna bagi mengelakkan anda daripada merasa mengantuk ketika memandu dan seterusnya mengekalkan pemanduan yang selamat.

Salah satu tips paling mudah yang anda boleh lakukan adalah dengan memasang radio atau lagu di dalam kereta. Ia bagi mengelakkan anda daripada rasa terlalu sunyi ketika memandu lebih-lebih lagi jika tiada teman untuk berborak.

Bila perut terlalu kenyang, kita automatik akan cepat rasa mengantuk. Betul tak? Jadi, pastikanlah anda makan ikut kuantiti yang sepatutnya sahaja dan tidak mengambil secara berlebihan terutama sebelum memulakan perjalanan. Lebih bagus jika makanan anda itu mengandungi nutrisi yang berkhasiat termasuk sayur-sayuran. Tambahan buah sebagai pencuci mulut juga bagus ya untuk membantu anda kekal segar ketika memandu.

Risiko Nahas Lebih Tinggi Jika Hilang Fokus Ketika Memandu

Situasi itu boleh berlaku jika memasang penyaman udara dengan tahap sejuk maksimum. Apabila suhu sekeliling jadi sejuk dan suhu badan turun bawah 35ºC, badan akan mengalami hipotermia sederhana yang membuatkan kita mula rasa mengantuk dan ketangkasan deria semakin perlahan. Jadi, pastikan anda tetapkan suhu mengikut tahap yang sesuai ketika memandu.

Cara

Perjalanan ambil masa lebih daripada 2 jam? Maka sebaiknya anda rehat dulu seketika di kawasan yang selamat untuk segarkan semula diri anda. Untuk yang beragama Islam, anda bolehlah juga menunaikan solat bagi mengembalikan semula fokus dan merasa lebih tenang.

Sambil rehat, belilah juga air kopi atau minuman isotonik untuk diminum sebelum atau ketika sedang memandu. Di samping itu, jangan lupa melakukan aktiviti merenggangkan badan agar badan kembali cergas. Nampak mudah, namun sebenarnya sangat membantu ya!

Cara Cara Menghilangkan Ataupun Mengelakkan Perasaan Mengantuk Semasa Memandu. [malay] — Carbi Deco

Waktu tengah malam kelazimannya adalah waktu untuk kita tidur. Jadi nasihat kami, elakkanlah memandu selepas tengah malam sehingga subuh kerana ia sangat berisiko untuk membuatkan anda mengantuk. Bukan itu sahaja, pemanduan pada waktu tengah malam juga agak berisiko, antaranya dari segi faktor pencahayaan.

Jangan mementingkan diri sendiri dan berharap untuk sampai ke destinasi dengan cepat tanpa mempedulikan keselamatan anda. Pemanduan yang selamat adalah penting bukan untuk diri anda bahkan juga kepada orang lain.

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak